لوله کشی صنایع گاز
لوله کشی صنایع گاز
ژانویه 3, 2019
تاسیسات صنایع
تاسیسات صنایع
ژانویه 3, 2019
Show all
لوله کشی صنعتی

لوله کشی صنعتی

لوله کشی صنعتی

امروزه اقدامات صنعتی، همواره از مهمترین اقدامات می باشند که باید گونه های مختلفی را از آن نام برد. یکی از کارهایی که در صنعت بسیار به آن توجه می ‌شود، لوله کشی صنعتی است. این نوع لوله کشی دارای نمونه های مختلفی می باشد که بسیاری از افراد برای کارخانه ها و موارد صنعتی که نیاز به لوله کشی دارند از آن استفاده می نمایند.

لذا توصیه ما به بسیاری از افراد که در زمینه های صنعتی کار می ‌کنند این است که به لوله کشی صنعتی توجه ویژه داشته باشند و با بهترین امکانات نسبت به این لوله کشی ها اقدام نمایند.

ما در این مقاله قصد داریم تا نکات مختلفی در مورد لوله کشی صنعتی، افرادی که این کار را انجام می‌ دهند، هزینه آن، دوره آموزشی، جاهایی که بیشتر از آن استفاده می شود، شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند و نکات مختلفی که در آن وجود دارد را برای افراد عنوان نماییم. چنانچه شما نیز قصد دارید در این موضوع اطلاعات خوبی کسب نمایید، با ما تا پایان همراه باشید.

لوله کشی صنعتی - آرون صنعت

تفاوت لوله کشی صنعتی و لوله کشی عادی

گفتنی است لوله کشی صنعتی با لوله کشی های عادی تفاوت بسیار زیادی دارد. افرادی که به این لوله کشی ها روی می‌ آورند، باید توجه داشته باشند که این لوله کشی در صنایع مختلفی چون صنایع دریایی، انتقال انواع مواد و فرآیندهای صنعتی و مصارف شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتنی است از این لوله کشی ها برای انتقال بسیاری از مواد مانند هوا، آب و مواد شیمیایی و… استفاده می کنند. همچنین شبکه های لوله برای جمع کردن فاضلاب و همچنین پسماندهای صنعتی، مورد استفاده بسیار زیادی دارد. توصیه ما به افراد این است که اگر قصد ورود به انجام عمل لوله کشی های صنعتی را دارند، به ویژگی ها و کاربرد هایی که آن دارد توجه داشته باشند و یک زمینه خاص را برای خود انتخاب نمایند.

اما لوله کشی صنعتی برای صنایع و یا کارخانه ها تنها مورد استفاده قرار نمی گیرد و حتی در مدارس، بیمارستان ها و یا کارخانه ها نیز استفاده می شود. پس نباید در مورد لوله کشی صنعتی تصور کرد که تنها در مکان های صنعتی مورد استفاده می باشد.

لوله کشی صنعتی وهر آنچه که باید درباره ی آن بدانید

هر استوانه ی توخالی چوبی، فلزی، پلاستیکی، بتنی، فایبرگلاس و … می تواند به عنوان لوله تعریف شود. از لوله برای انتقال مایعات، گاز ها، دوغاب ها و ذرات ریز استفاده می شود. عموما اصطلاح «سیستم لوله کشی صنعتی»، شامل تمام شبکه ی لوله ها به همراه قطعات استفاده شده در این شبکه از جمله بست ها، پمپ ها، خنک کننده ها، شیر فلکه و تانکر ها می باشد. شبکه های لوله کشی صنعتی به مثابه عروق و شریان های صنایع هستند و در عصر صنعت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

طراحی اولیه ی یک شبکه ی لوله کشی صنعتی بر اساس اینکه سیال را از کجا به کجا می خواهیم انقال دهیم انجام می شود. در طراحی دقیق و جزئی شبکه ی لوله های صنعتی اما فاکتور های متعددی دخیل هستند از جمله: سیال، میزان افت فشار و اتلاف انرژی قابل قبول، سرعت مورد نظر، محدودیت های فضایی و مکانی، نیازمندی های پروسه، دمای سیال و … . برقراری ساپورت سیستم های لوله کشی  صنعتی به مهندسی، طراحی و ساخت و ساز پیچیده و طاقت فرسایی نیاز دارد و گاها ساختار های ویژه (مثل تیر سرکش، تیر  T شکل و …) برای ساپورت سیستم نیاز است.

 

لوله کشی صنعتی

 

مواد مورد استفاده در لوله کشی صنعتی

ماده ای که برای ساخت لوله استفاده می شود باید با توجه به شرایط عملیاتی سیستم انتخاب شود تا در فشار و دمای مورد نظر، دچار خوردگی و فرسایش نشود. مواد زیر رایج ترین مواد مورد استفاده در لوله کشی صنعتی نیروگاه ها هستند:

فولاد

فولاد پر کاربرد ترین ماده در لوله کشی صنعتی است. فولاد تهیه شده طبق فرایند آهنگری (فورجینگ) به وفور برای ساخت فیتینگ ها و از فولاد ریخته گری شده برای موارد خاص استفاده می شود. لوله ها در دو نوع کلی تولید می شوند: لوله های یکپارچه و لوله های جوش داده شده.

 

لوله کشی صنعتی

چدن

چدن نسبت به خوردگی و فرسایش بسیار مقاوم است و به همین دلیل بیشتر در خطوط فاضلاب و شبکه های لوله کشی زیرزمینی استفاده می شود و در شبکه های لوله کشی صنعتی کمتر دیده می شود. چدن بسیار شکننده است و برای سیستم های لوله کشی صنعتی مناسب نیست. چدن در انواع مختلف از جمله چدن خاکستری، چدن داکتیل و چدن چکش خوار تولید می شود که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند.

برنج و مس

مواد غیر آهنی، به خصوص آلیاژ های برنج و مس در لوله کشی صنعتی برای انتقال سیالاتی که دمای آن ها حائز اهمیت نیست، استفاده می شوند.

 

انواع فیتینگ

فیتینگ ها بخشی جدانشدنی از لوله کشی می باشند. از فیتینگ ها برای اتصال لوله های مستقیم به یکدیگر استفاده می شود. با استفاده از انواع فیتینگ می توان جهت دهی شبکه لوله کشی صنعتی را مدیریت نمود و لوله های با سایز متفاوت را به هم متصل کرد. فیتینگ کاربرد های دیگری نیز دارد برای مثال می توان از برخی فیتینگ ها برای اندازه گیری و یا کنترل جریان سیال استفاده کرد.

در ادامه به معرفی اجمالی چند مورد از پرکاربرد ترین فیتینگ ها در لوله کشی صنعتی می پردازیم:

زانویی

از اتصالات زانویی برای تغییر زاویه در مسیر لوله کشی صنعتی استفاده می شود.

مغزی

یک فیتینگ دو سر دنده است که برای اتصال نزدیک دو لوله به هم استفاده می شود.

کوپلینگ

برای اتصال دو لوله ی هم اندازه در یک خط مستقیم استفاده می شوند.

سه راهی لوله

در سیستم های لوله کشی صنعتی از این قطعه برای انشعاب دهی استفاده می شود.

فیتینگ وای

نام این قطعه ریشه در شباهتش به حرف «Y» انگلیسی دارد و از آن برای ایجاد انشعاب با زاویه ی 45 درجه استفاده می شود.

اتصال برگشتی

از این فیتینگ «U» شکل برای تغییر جهت 180 درجه ی مسیر استفاده می شود.

درپوش

از درپوش ها برای بستن انتهای باز لوله ها و یا انشعاب ها در سیستم های لوله کشی صنعتی استفاده می شود.

فیتینگ بوشن

برای اتصال لوله هایی با سایز های متفاوت از این فیتینگ استفاده می شود به این صورت که انتهای نر بوشن وارد کوپلینگ می شود و سپس لوله ی کوچکتر به انتهای ماده ی آن متصل می شود.

کاهنده

از فیتینگ کاهنده برای کاهش ساز لوله استفاده می شود. کاهنده دو انتهای ماده دارد که لوله های با سایز متفاوت به آنها متصل می شوند.

لوله کشی صنعتی

 

روش های اتصال لوله ها در لوله کشی صنعتی

سه روش کلی برای اتصال لوله ها به یکدیگر وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

  1. اتصالات پیچی
  2. اتصالات فلنجی
  3. مفاصل جوش داده شده

هر کدام از این روش ها معایب و مزایای خود را دارند. در ادامه به بررسی خصوصیات هر کدام از این اتصالات و کاربرد آن ها در لوله کشی صنعتی می پردازیم.

اتصالات پیچی

در این روش، انتهای تمام لوله ها تراشیده شده به طوری که بتوانند به صورت پیچی به فیتینگ ها متصل شوند. عموما از این روش برای لوله های با سایز کمتر از 101.6  میلیمتر و فشار های کم و متوسط استفاده می شود. مزیت این روش این است که شبکه ی لوله کشی را می توان به سادگی جداسازی و نصب کرد اما احتمال بروز نشتی در این نوع اتصالات زیاد است و برای شبکه های لوله کشی صنعتی با فشار بالا مناسب نیستند.

اتصالات فلنجی

در این روش که از روش های رایج اتصال در لوله کشی صنعتی است، از فلنج در انتهای لوله ها استفاده می شود. دو فلنج روبروی هم قرار گرفته و معمولا با یک واشر آب بندی در میان، به هم متصل می شوند. این نوع اتصال بر خلاف اتصال جوشی قابل جداسازی است و جداسازی و سرهم کردن آن ها راحت تر از اتصلات پیچی است.

در اتصالات فلنجی برای جلوگیری از نشتی باید سطح فلنج ها که به هم متصل می شوند کاملا صاف و صیقلی باشند که امری بسیار زمان بر و گران قیمت است به همین دلیل در این اتصالات از واشر آب بندی که ماده ای نسبتا نرم است استفاده می شود تا بعد از اتصال تمام حفره ها و درز های موجود در سطح فلنج ها را بپوشاند و از نشتی جلوگیری کند.

مفاصل جوش داده شده

در این روش لوله ها مستقیما به همدیگر و به فتینگ ها و شیر فلکه ها جوش داده می شوند. این روش مزیت های بسیاری نسبت به دو روش قبلی دارد و بخشی جدانشدنی از لوله کشی صنعتی می باشد. تعدادی از این مزیت ها عبارتند از:

  1. کاهش چشمگیر احتمال نشتی به دلیل به هم پیوسته بودن سیستم و نبود مفاصل پیچی و فلنجی
  2. کاهش وزن سیستم به دلیل عدم استفاده از مفاصل ذکر شده
  3. کاهش هزینه ی قطعات و هزینه ی نگهداری از سیستم
  4. نبود مفاصل بزرگ پیچی و فلنجی هم ظاهر بهتری به سیستم می دهد و هم عایق بندی آن را آسان تر می کند.
  5. استفاده از مفاصل جوشی انعطاف پذیری زیادی به طراحی شبکه لوله کشی صنعتی می بخشد زیرا لوله ها می توانند با هر زاویه ای به هم متصل شوند.

ضعف های اصلی این نوع اتصال جدا ناپذیر بودن آن و تخصصی بودن آن است؛ به این معنی که برای هر اتصال جدید باید از یک جوشکار ماهراستفاده کنید.

 

عایق بندی سیستم های لوله کشی صنعتی

اکثر شبکه های لوله کشی صنعتی، برای جا به جایی سیالاتی با دمای خیلی بالاتر از دمای هوای اطراف لوله ها استفاده می شوند. برای مثال در لوله کشی صنعتی نیروگاه ها با سیالاتی مثل بخار آب داغ و آب داغ سر و کار داریم. برای اینکه از تبادل دمای سیال درون شبکه ی لوله کشی صنعتی با هوا جلوگیری شود باید لوله ها عایق بندی شوند. عایق بندی علاوه بر اینکه به حفظ دمای سیال کمک می کند، از افزایش دمای ساختمان نیز جلوگیری می کند و همچنین از بروز حادثه در اثر تماس کارکنان با لوله، پیشگیری می کند.

در شبکه های لوله کشی صنعتی ای که سیال سرد جا به ‌جا می کنند نیز باید لوله ها عایق بندی شوند تا از عرق کردن آن ها که از عوامل خوردگی و فرسایش است، جلوگیری شود.

لوله کشی صنعتی

ماده ای که برای عایق بندی استفاده می شود باید دارای شرایط زیر باشد:

  • عمر طولانی
  • نارسانای قوی گرما
  • مقاوم در برابر جوندگان و جانوران موذی
  • ضد خوردگی
  • مقاوم در برابر مایعات و رطوبت
  • راحتی نصب استفاده

در ادامه به معرفی کلی برخی از رایج ترین مواد عایق مورد استفاده در لوله کشی صنعتی می پردازیم:

خاک دیاتومه

این ماده ی عایق که شامل پنبه نسوز (آزبست) و گل نسوز است در شبکه های لوله کشی صنعتی با دمای خیلی بالا (تا 1030  C°) کاربرد دارد.

 

پنبه نسوز (آزبست)

از فیبر های آزبست برای پوشاندن لوله ها در شبکه های لوله کشی صنعتی استفاده می شود. آزبست تا 650 C° را می تواند تحمل کند.

سلولار گلاس

برای تهیه ی سلولار گلاس، شیشه را ذوب و سپس فوم کرده و در قالب های محافظ لوله در می آورند. سقف تحمل سلولار گلاس 430 C° می باشد.

مگنزیا (85%)

این ماده از ترکیب کربنات منیزیم با فیبر های آزبست تهیه شده است و هم به صورت قالب محافظ و هم به صورت پودری عرضه می شود. سقف تحمل مگنزیا 315 C° می باشد.

فیبر شیشه

فیبر شیشه می تواند تا 190 C°را تحمل کند.

فوم پلاستیک

برای تهیه ی این ماده، پلاستیک را هنگام تولید فوم می کنند و سپس در قالب های محفظ لوله در می آورند. از فوم پلاستیک می توان برای دما های خیلی پایین ( تا -170 C°) و دما های بالا (تا 120 C°) استفاده نمود.

نصب و اجرای پروژه های پایپینگ، تاسیسات، لوله کشی صنعتی، لوله کشی صنعتی نفت، گاز، لوله کشی صنعتی پتروشیمی، ساختمانی، لوله کشی صنعتی صنایع غذایی

لوله کشی های صنعتی نصب شیرفلکه فلنچ دار و شیر فلکه های جوشی، نصب کلیه اتصالات، جوشی رزوه فلنچی، نصب خطوط لوله، زانو، سه راه، چهار راه، کور کن، کپ، اجرای پروژه های لوله کشی صنایع، اجرای پروژه های پایپینگ صنعتی صنایع لبنی

اجرای پروژه های لوله کشی صنایع غذایی

اجرای پروژه های لوله کشی صنعتی صنایع نفتی
اجرای پروژه های لوله کشی صنعتی صنایع پتروشیمی
اجرای پروژه های لوله کشی صنعتی صنایع گاز
اجرای پروژه های لوله کشی صنعتی صنعتی و انبوه سازی

لوله کشی های تاسیسات

لوله کشی های صنعتی و پایپینگ صنعتی ساختمانی

شامل اجرای پروژه های لوله کشی صنعتی استنلس استیل، لوله کشی صنعتی فولادی، لوله کشی صنعتی چدنی، لوله کشی صنعتی پلی پروپیلن، لوله کشی صنعتی گالوانیزه می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.